تعریف حراست

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است و از لحاظ عرف اداری، حراست به نهادی گفته می‌شود که در تشکیلات یک سازمان وجود دارد و وظیفه اصلی آن مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات در برابر انواع و اقسام انحراف‌ها و لغزش‌های موجود است.

به زبان دیگر وظیفة اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است؛ چراکه هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی‌ها و تهدید‌های درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی‌ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً: از نفوذ آفت‌ها به داخل سیستم جلوگیری کند، ثانیاً: با تشخیص و شناخت آفت‌های درونی‌، زمینه‌های علاج به‌موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.
 

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف

با توجه به آنچه در سطور گذشته مطرح شد مدیر حراست هر مجموعه‌ای وظایف خطیری بر عهده دارد که محورهای مختلفی را دربرمی‌گیرد. اهم این محورها شامل موارد ذیل است:

-حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب‌ها و تهدیدات احتمالی

وظیفة نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفة حراست‌ها حفظ سلامت نیروی انسانی است. از نظر علم مدیریت، سازمانی می‌تواند موفق و پویا و پیش‌رو باشد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد، زیرا از کارمند ناراضی، خلاقیت و ابتکار به‌وجود نمی‌آید. بنابراین می‌بایست به منشأ نارضایتی‌های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش‌ها اقدام نماید. بدیهی است حراست می‌تواند از این طریق، خدمات قابل‌توجهی به مدیریت، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس اسلامی ارائه نماید.

کمک به انتصاب افراد شایسته: طبق قانون، انتصاب مسؤولین به پست‌های حساس که در آئین‌نامه تعریف شده، باید پس از تعیین صلاحیت مراجع ذیصلاح و حراست صورت گیرد .

احقاق حقوق ارباب‌رجوع: یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌ها، ارائة خدمات به مردم است و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت‌مندی ارباب رجوع.

-ارائة مشاوره و اطلاع‌رسانی به‌موقع از وضعیت سازمان به مقام ارشد سازمان و سایر مراجع ذیربط.

حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می‌تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسؤولین حراست، زمانی می‌توانند در این خصوص موفق باشند که از علم، تخصص، درایت و روشن‌بینی خوبی برخوردار باشند .
 

منشور سازمانی

با تأسی به تعالیم انسان‌ساز اسلام و با الهام از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منشور سازمانی حراست‌ها به شرح ذیل است:

  •  عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
  •  رعایت موازین و مقررات و ترویج فرهنگ مسؤولیت‌پذیری، قانون‌گرایی و تعمیم آن در سازمان.
  •  تلاش در تأمین امنیت شغلی کارکنان
  •  رعایت اصل احترام و تکریم ارباب‌رجوع
  •  رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار سازمان
  •  تلاش در جهت استقرار نظام شایسته‌سالاری با تکیه بر شناسایی و معرفی افراد متعهد و متخصص
  •  تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمان
  •  تلاش مجدانه در شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های سازمان
  •  شناسایی متخلفان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
  • بهره‌مندی از نگرش کلان و برنامه‌ریزی متناسب با فناوری روز
  •  توجه به سه اصل دقت- صحت- سرعت در بررسی گزارش‌های رسیده و اطلاع‌رسانی به‌موقع
  •  اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی حراست اثرگذار، تصمیم‌ساز و پاسخ‌گو